11/21/2012

Speculaas

Speculaas (speculoos), kruche, korzenne ciasteczka popularne w Holandii oraz w Belgii. Charakterystycznego smaku nadaje im cukier brązowy oraz przyprawa speculaaskruiden, na którą przepis podawałam w minionych dniach. Znakomite w okresie jesienno - zimowym do filiżanki kawy lub herbaty. Oryginalne powinny być przygotowane w specjalnych drewnianych formach, które wyciskają na ciastkach różne wzory. Ja niestety takich foremek nie posiadam, dlatego zdecydowałam się przygotować ciasteczka tradycyjną metodą - wycinając je foremkami do pierniczków. Uroku nadały im napisy, które wykonałam za pomocą stempelków. Ciasteczka wspaniale nadają się na świąteczny prezent dla bliskiej osoby.

*lekko zmodyfikowany przepis z Moich Wypieków


Składniki:
300g mąki pszennej
140g brązowego cukru muscovado ( zmielonego w młynku do kawy na proszek)
150g zimnego masła
60ml zimnego mleka
2 łyżeczki przyprawy korzennej (najlepiej domowej roboty, tak jak ta)

Przygotowanie:
Mąkę wymieszać z cukrem i przyprawami. Dodać masło, mleko, zagnieść ciasto. Zawinąć w folię spożywczą i odłożyć do lodówki na kilka godzin ( lub na noc). Po wyjęciu z lodówki ciasto najlepiej podzielić na pół ( żeby za bardzo się nie ogrzało i łatwiej wałkowało, najlepiej podzielić wałkowanie na 2 partie. Resztę na chwilę włożyć do lodówki). Rozwałkować ciasto na wysypanym mąką blacie, na grubość ok. 0,5 cm. Można skorzystać z tradycyjnej formy do speculaas - wciskać ciasto w formę i wystukiwać na blachę lub powycinać ciasteczka zwykłymi foremkami do pierniczków i również układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec ok. 20 minut w temp. 170 st. C. Po upieczeniu i dokładnym wystudzeniu zamknąć ciastka w szczelnej puszcze. Lepsze są następnego dnia po upieczeniu, a w puszcze można je przechowywać dłużej.

Smacznego!



Urocze napisy wykonałam wykorzystując stempelki, które dostałam od Tchibo. Od dawna marzyły mi się takie stempelki i wreszcie zawitały w mojej kuchni. W zestawie znajduje się 88 znaków, w tym litery,liczby, znaki interpunkcyjne oraz symbol serca. Napisy wykonuje się łącząc ze sobą poszczególne litery w słowa, za pomocą specjalnych "klików" przy każdej literce, jako odbicie lustrzane i wyciska na ciasteczkach. Do zestawu dołączony jest wygodny woreczek, w którym można przechowywać stempelki. Myślę, że to bardzo fajny gadżet, który można wykorzystać przy pieczeniu ciasteczek. Oprócz różnych słów można wyciskać na ciastkach imiona, a dzięki temu można stworzyć ciasteczka personalizowane, specjalnie dla bliskiej nam osoby. Takie ciasteczka mogą być świetnym prezentem na urodziny lub nadchodzące święta.
Ten i inne przybory można kupić w internetowym sklepie Tchibo lub w sklepach stacjonarnych.

13 komentarzy:

Ewa.Smaczniutkie.pl pisze...

Ja taki zestaw literek kupiłam kilka lat temu w Tchibo i do tej pory ich jeszcze nie użyłam. A tak świetnie wyglądają :)

Kasia pisze...

Pora to nadrobić :) taka mała rzecz a jak może urozmaicić ciasteczka i cieszyć oko. Pozdrawiam!

Monika Królikowska-Chudek pisze...

wyglądają cudnie!

Kasia pisze...

Dziękuję! :)

El Vi pisze...

ależ piękne! coraz bliżej Święta, coraz bliżej Święta... :D POzdrawiam i obserwuję! :)

Lusi pisze...

Chyba się zakochałam... w Twoich spekuloos oczywiście.

Lusi pisze...

Chyba się zakochałam... w Twoich spekuloos oczywiście :)

akanak pisze...

mniam! w sam raz do kawki inki :)

Agata Pachla pisze...

Właśnie wczoraj poszukiwałam przepisu na speculoos, chcę zrobić z nich krem :) Wyglądają supersmacznie :)

Agata Pachla pisze...

A jeśli chodzi o ten "praprapra...babciny" przepis na pierniczki, to oczywiście, że można na niego liczyć. Sama przygotuję pierniczki w okolicach Mikołajek i wtedy opublikuję go na blogu :)

Kasia pisze...

super, będę czekać :)

asieja pisze...

straszliwie fajnie z tymi literkami

Ewelina Kowalska pisze...

wyglądają obłędnie :)